مریخ مریخ .

مریخ

نحوه اندازه گیری شاخص های دیجیتال مارکتینگ و ROI

اندازه گیری شاخص های دیجیتال مارکتینگ
با وجود این که این شاخص ها مهم هستند، اما ممکن است شاخص مورد نظر شما برای اندازه گیری موفقیت کمپین ایمیلی نباشند. اگر هدف کمپین شما ورود افراد جدید به قیف بازاریابی و ایجاد درآمد بیشتر است، موفقیت این شاخص ها بستگی به تعداد افرادی است که تبدیل به مشتری می شوند.

پس از آن که اطلاعات خوبی از کمپین ها یا آزمایش های خود به دست آوردید، از خودتان سوالات زیر را بپرسید:

چه تعدادی از این Conversions ها به لید یا سرنخ فروش با کیفیت در قیف بازاریابی تبدیل شده اند؟ نسبت هزینه به تولید لید در این کمپین چقدر بوده است؟ این موارد را در بازه زمانی مشخص اندازه گیری کنید، مثلاً یک فصل یا یک ماه.
چه مقدار درآمد از این کمپین حاصل شده است و نرخ آن چقدر است؟
هزینه هر ایمیل، Open Rate، کلیک و conversion چقدر بوده است؟ چه مقدار درآمد حاصل شده است؟
چگونه و از کجا می توان کمپین را بهبود بخشید تا به بهتر شدن این شاخص ها کمک کند؟
همه این شاخص ها خلاصه ای از وضعیت کمپین ایمیلی با جزئیات مناسب می دهند تا بتوانید تغییرات لازم برای بهتر شدن آن و بهینه سازی نرخ ROI را ایجاد کنید.

شبکه های اجتماعی
شاید یادتون بیاد که شبکه های اجتماعی با اسم فیسبوک آغاز شد. فیسبوک اولین شبکه اجتماعی بود که توانست توجه زیادی از مخاطبین رو به خودش جلب کند. این پلتفرم امکان تبلیغات آنلاین در شبکه های اجتماعی رو هم ایجاد کرده است که گزارشات بسیار خوبی به مخاطبین می دهد. ابزاری که در فیسبوک بسیار به بازاریاب ها کمک می کند تا بتوانند وضعیت کمپین خودشون رو اندازه گیری کنند Facebook InsightsTool نام دارد. البته با توجه به اینکه تب و تاب فیسبوک در ایران از کار افتاده است، شاید بشه گفت این شبکه در ایران هیچ کاربردی ندارد و جایگزین هایی برای آن وجود دارد از جمله اینستاگرام و تلگرام (که البته تلگرام شبکه اجتماعی نیست و تنها یک پیام رسان فوری است، اما با توجه به وضعیت کنونی می توان از ان برای تبلیغات استفاده کرد.) اینستاگرام نیز ابزار تحلیلی نسبتاً مناسبی را به کسب و کارها می دهد. در آینده راجع به ابزارهای مناسب برای اندازه گیری شاخص ها صحبت خواهیم کرد.

اما قبل از این که بخواهید کمپین بعدی خودتون رو راه اندازی کنید نگاهی به شاخص های زیر بیندازید:

نحوه اندازه گیری شاخص های دیجیتال مارکتینگ و ROI
نسبت درگیری مخاطب (Engagement Ratio): آیا مخاطبین شما به پست شما توجه می کنند؟ آیا آن ها نظر یا کامنت می نویسند و با دیگران این پست را به اشتراک می گذارند؟ مانع اصلی درگیری مخاطب با پست شما نا مرتبط بودن محتوا است. پس به دنبال این باشید که چگونه می توانید مخاطبین رو وادار کنید تا در پست های شما عملیاتی (مانند کامنت گذاشتن یا اشتراک گذاری) انجام دهند.

نرخ کلیک یا CTR: در مورد ایمیل راجع به این قضیه صحبت کردیم اما در اینجا باید ببینید آیا مخاطبین شما واقعاً در برابر Call To Action شما واکنشی نشان می دهند؟ اگر از امکانات تبلیغی که فیسبوک در اختیار مخاطبین قرار می دهد استفاده می کردیم، این مقادیر بسیار کاربردی تر هم می شد. به دنبال راهی باشید تا مخاطبین بیشتری را به سمت وبسایتتان بکشانید و این بدان معناست که مخاطبین شما باید پست های شما را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارند.

با وجود این که می توانید این مقادیر رو به دست بیارید اما نکته مهم تر به دست آوردن اطلاعات نرخ تبدیل مشتری مخاطبین در سایتتان است. برای این کار می توانید لینک های UTM برای هر شبکه یا هر پست ایجاد کنید که مخاطبین رو به سمت صفحه فرود می کشاند. این لینک ها به شما کمک می کنند که ببینید چه تعداد از افراد از طریق این لینک وارد سایتتان می شوند. ببینید از کدام پست ها مخاطبین بیشتری به سمت سایتتان ورود پیدا کرده اند. اگر هدفتان تکمیل فرم در صفحه فرود است، می توانید تعداد این فرم ها را به نسبت بازدید مخاطبین اندازه گیری کنید. در این صورت نرخ تبدیل مناسب رو شناسایی می کنید.

از این طریق می توانید بینید کدام پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی به شما بیشتر کمک کرده اند. کدام یک باعث شده اند بیشتر مشتری جذب کنید و کدام موثرتر بوده اند. تولید لید یا سرنخ فروش از این نوع کمپین ها از اهداف اصلی است. پس در هر لحظه آن را اندازه گیری کنید و البته فراموش نکنید که میزان هزینه برای به دست آوردن یک سرنخ فروش یا کلیک را به دست بیاورید.

می توانید از شاخص های ابتدایی مانند تعداد دیده شدن (impression) ، درگیر شدن مخاطب (engagement)، و تعداد بازدیدکنندگان استفاده کنید که الزامات اصلی برای شکل گیری استراتژی بازاریابی شما هستند. یا می توانید بر روی شاخص های سخت تمرکز کنید مانند هزینه و درآمد که معمولاً بخشی هست که مدیران شما به دنبال آن هستند. اما نکته اساسی این است که هر دوی این شاخص ها برای محاسبه ROI لازم هستند.

شاخص های بازگشت سرمایه رو میشه به سه دسته تقسیم کرد: شاخص های Front-end، middle-end و back-end.

شاخص های Front-end مانند نرخ کلیک (CTR) و نسبت درگیری مخاطب به شما نشان می دهند که محتوای شما به قدر کافی مناسب بوده است تا مخاطبین رو وادار به انجام عملیاتی بکند.
شاخص های Middle-end مانند اندازه گیری نرخ تبدیل و Bounce rate نشان دهنده تعداد لید هایی است که بسیار به تبدیل شدن به مشتری نزدیک هستند.
شاخص های Back-end مانند خطوط مختلف قیف بازاریابی و میزان درآمد به شما نه تنها میزان اثر بخشی فرآیند <بازاریابی رو نشان می دهند، بلکه میزان درآمد حاصل از فعالیت های بازاریابی را نیز مشخص می کنند. این ها مواردی برای اندازه گیری بازگشت سرمایه مالی شما هستند.
در این وبلاگ نحوه اندازه گیری شاخص های دیجیتال مارکتینگ و بازگشت سرمایه برای ایمیل، شبکه های اجتماعی و صفحات فرود سایت رو شرح می دهیم:

ایمیل (EMAIL)
ایمیل از آغاز به وجود آمدنش تا کنون تغییرات زیادی داشته است و امروزه به منبع اولیه برندها و کسب و کارها برای ارتباط با مشتریانشان تبدیل شده است. چه در خبرنامه ها باشد چه در خرید یا دریافت چیزی از سایت، ایمیل یکی از اصلی ترین اطلاعات جابجا شده بین مشتریان و کسب و کارها است. با پیشرفت شرکت های ارائه دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ، امروزه اجرای کمپین های آنلاین از طریق ایمیل و اندازه گیری نرخ بازگشت آن بسیار راحت تر از گذشته شده است.

اگر تجربه اجرای کمپین های ایمیلی را دارید، با بیشتر شاخص هایی که در ادامه معرفی می کنیم آشنایی دارید. اما خوب این نکته رو فراموش نکنید که اضافه کردن بروزرسانی ها و ویژگی های جدید به گزارشتون میتونه در آینده بسیار بهتون کمک کند. توجه کنید که ایمیل های خود را طوری طراحی کنید که بتوانید پارمترهای مورد نیاز برای موفقیت و پیگیری لیدهای فروش را پیگیری کنید.

هنگامی که موفقیت های اولیه کمپین ایمیلی را اندازه گیری می کنید، مخصوصاً اگر از تست A/B استفاده می کنید، به موارد زیر توجه کنید:

Bounce Rate: آیا ایمیلی بود که ارسال نشود؟ ایمیل های اشتباه را از لیستتون پاک کنید تا دیگه به آدرس ایمیل های غیر فعال چیزی نفرستید. علاوه بر این در صورتی که Bounce Rate شما بالا باشد، تاثیرات منفی بر کمپین شما خواهد داشت و حتی ممکن است باعث اسپم شدنتون بشود.

Open Rate: آیا ایمیل های شما توسط مخاطبین باز نمی شود؟ از عناوین جدید استفاده کنید تا بتوانید توجه آن ها را جلب کنید. این فرآیند را ادامه دهید تا متوجه بشوید مخاطبینتان به دنبال چه چیزی هستند؟

Unsubscribe Rate: این شاخص راحت ترین راه برای تشخیص اشتباه بودن چیزی است. اگر مخاطبینتان دکمه لغو عضویت در لیست شما را می زنند، باید چاره ای پیدا کنید و اجازه ندید این روند ادامه دار باشد.

نرخ کلیک یا CTR: چه مقدار کلیک در هر کمپین ایمیل شما انجام می شود؟ آیا بر روی لینک ها کلیک می کنند یا بر روی عکس ها؟ دلیل قانع کننده به مخاطبین بدهید تا با ایمیل شما حس بهتری پیدا کنند.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate: چه تعدادی از افرادی که به آن ها ایمیل ارسال کرده اید اهداف شما را اجرا کرده اند. اگر شاخص شما فروش است، چه تعداد از این مخاطبین از شما خرید انجام داده اند؟ ممکن است نرخ کلیک و open rate بالایی داشته باشید ولی اگر مخاطبین اهداف شما را اجرا نمی کنند باید به فکر پیشرفت باشید. در واقع باید به دنبال تنظیمات جدید برای ایمیل ها یا صفحات فرود باشید.

سرنخ فروش یا لید: تعداد افرادی که از طریق ایمیل به مرحله فروش یا علاقه مندی رسیده اند را اندازه گیری کنید. این ها سرنخ های شما هستند، مراقب آن ها باشید!

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۲۵:۱۵ توسط:مریخ موضوع: نظرات (0)