مریخ مریخ .

مریخ

استراتژی بازاریابی محتوا

اگر جزو 70% بازاریابانی هستید که بدون داشتن برنامه بازاریابی محتوا انجام می دهید،این مطلب را تا انتها بخوانید و با استفاده از اطلاعات و قالب هایی که در اختیارتان قرار می دهیم استراتژی محتوا برای کسب و کار خود آماده کنید که اثربخش باشد و نتیجه خوبی بدهد.

برنامه بازاریابی چیزی فراتر از محتوا
چرا برای بازاریابان برنامه ریزی استراتژی بسیار سخت است؟ بیایید ابتدا نگاهی بندازیم بر این که بازاریابی محتوا چیست :

بر اساس تعریف موسسه بازاریابی محتوا:

بازاریابی محتوا رویکردی استراتژیک در بازاریابی است که به دنبال تولید و انتشار محتوای با ارزش،مرتبط و پایدار است تا به وسیله آن مخاطبین تعریف شده (مخاطبین هدف) را جذب کند — البته با هدف ایجاد سود و تبدیل آن مخاطبین به مشتریان وفادار.

به واژه استراتژی در این عبارت توجه کنید. استفاده از رویکرد استراژیک در برنامه ریزی محتوا باعث ارسال پیام درست از شما به مخاطبین هدف که تعیین کرده اید و قرار دادن اطلاعات درست در زمان مناسب به آن هاست تا به شما اعتماد کنند.

شروع آماده سازی برنامه محتوایی موفق
کانتنت Audit
شما نمی توانید بگویید به کجا خواهید رفت در صورتی که ندانید کجا هستید. به همین دلیل اولین قدم برای ساختن استراتژی محتوا شروع بررسی وضعیت کنونی محتوا (ساختن Content Audit) است.

برای شروع، تمام محتوایی که توسط شرکت یا سازمان‌تان ساخته شده است را جمع آوری کنید: کلمات کلیدی،وبلاگ، وبسایت، شبکه های اجتماعی و …. سپس می توانید آن ها را در یک فایل اکسل جمع آوری کنید و ببینید که هر کدام از این المان ها تا چه حد در استراتژی محتوایی شما موفق بوده اند. در مطالب بعدی نحوه استفاده از اکسل برای آماده کردن Content Audit رو توضیح خواهیم داد.

استراتژی بازاریابی محتوا
حال نتایج این اکسل رو بررسی و تحلیل کنید.

برای شروع، می توانید ببینید که کدام محتوا موفق بوده است و کدام مطابق انتظارات‌تان پیش نرفته است. دلیل مناسبی برای هر کدام از خروجی ها داشته باشید.

همچنین ممکن است محتواهایی وجود داشته باشد که امکان استفاده دوباره آن ها در سند استراتژی جدید وجود داشته باشد.آن ها را مشخص کنید. توجه کنید که موضوعاتی که هنوز برای آن ها محتوایی تولید نشده است را مشخص کنید تا بتوانید در سند جدید برایشان برنامه ریزی کنید.

کانتنت Audit

آماده سازی Content Audit زمان بر و شاید سخت باشد. اما در ادامه این مطلب خواهید دید که چگونه جزئیات آن به آماده سازی برنامه بازاریابی محتوا کمک خواهد کرد.

مخاطبین خود برای برنامه بازاریابی محتوا را مشخص کنید
پس از آن که بررسی اولیه محتوا به پایان رسید، آماده ورود به مرحله بعدی- و حساس ترین مرحله – در تدوین استراتژی محتوا هستید. در این مرحله شما اهداف برنامه بازاریابی محتوا را مشخص خواهید کرد.

هدف موضوع بسیار بزرگی است اما می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد: چه کسی را برای محتوایتان هدف قرار داده اید، و می خواهید چه کاری با استفاده از اطلاعاتی که به آن ها داده اید انجام دهند؟

بیایید با مخاطبین شروع کنیم:

اطلاعاتی که از بررسی محتوایتان به دست آورده اید را تحلیل کنید و ببینید چه کسانی به چه محتواهایی واکنش نشان داده اند(بررسی کنید که برای کدام مطالب نظراتی درج شده و آن نظرات از جانب چه کسانی است) توجه کنید که بعضی از مشکلات کسب و کار که مساله مهمی بوده اند ممکن است هم اکنون به استراتژی که آماده می کنید مرتبط نباشند. از آن ها چشم پوشی کنید.

ارزش برنامه بازاریابی محتوا(استراتژی بازاریابی محتوا را جدی بگیرید)
برنامه بازاریابی محتوا چیزی فراتر از تقویم محتوا است. در واقع سندی است که نقشه راه بازاریابی محتوای موثر را نشان می دهد. منافع متعددی وجود دارد که قبل از این که شروع به اشتراک گذاری محتوا کنید باید برنامه بازاریابی محتوا را آماده کنید.

برای شروع، یک سند استراتژی خوب، المان های کلیدی که نیاز به تلاش دارند را مشخص می کند. دقیقاً مشخص می کند که با چه کسی می خواهید صحبت کنید،چه چیزی خواهید گفت و چگونه آن را بیان خواهید کرد. کجا محتوا درج خواهد شد و چگونه متوجه خواهید شد که موفق شده اید.

تدوین استراتژی محتوا
داشتن این گونه برنامه ها به شما کمک می کند تا همه اعضای تیمتان درگیر ساختن و به اشتراک گذاری محتوای‌تان شوند و این اطمینان را می دهد که تمام منابع برای مدیریت تمام جنبه های یک کمپین محتوایی مختلف را دارید. از نوشتن و انتشار محتوا گرفته تا به اشتراک گذاری و پیگیری موفقیت، هر کدام از اعضای تیم شما دقیقاً می داند چه اتفاقی خواهد افتاد و وظیفه ی وی چیست.

از همه مهم تر، شما نقشه مسیر یا راهنمایی دارید که می توانید با تمام افراد سازمان خود به اشتراک بگذارید. این گونه مطمئن می شوید که اهداف بازاریابی محتوایی شما با اهداف سازمان در یک مسیر قرار داد.

به اشتراک گذاری برنامه‌تان افراد دیگر سازمان را هم متوجه نقش شما می کند که با استفاده از محتوا چگونه به سازمان کمک می کنید. این یکی از مشکلات اساسی تمامی شرکت هاست. افراد دیگر واحدها دانش و آگاهی از اهمیت محتوا ندارند و در فرآیند تولید محتوا به تیم بازاریابی کمک نمی کنند. اگر بتوانید که همکاران خود در واحدهای دیگر را در مسیر تولید محتوا و به اشتراک گذاری آن همراه خود کنید، نتایج غیر قابل باوری به دست خواهد آمد.

به عنوان یک نمونه مطالعه موردی، ما در یکی از شرکت ها کمپین تولید محتوای داخلی راه انداختیم. پیش از این با تولید و انتشار محتوا حتی در درون شرکت کسی متوجه اهمیت آن نمی شد. جوایز و قوانینی تعیین کردیم تا افراد را تشویق به حضور در این کمپین کنیم. در ابتدا کسی علاقه از خود نشان نداد، اما همین که یکی از دوستان 4 محتوا ارسال کرد، موتور بقیه هم روشن شد. همکاران ما نه تنها محتوا تولید می کردند، بلکه آن را با دیگران هم به اشتراک می گذاشتند و به دنبال جذب رای و کامنت بیشتر بودند. در فاصله ی حدوداً 10 روزه، نزدیک به 50 محتوا تولید شد،نزدیک به 4000 رای در سایت قرار داده شد، و حدود 700 کامنت برای مقالات درج شد.

اما این پایان ماجرا نبود، پس از این کمپین افرادی که هیچ دیدی نسبت به محتوا نداشتند، برای تولید محتوا در ادامه داوطلب شدند و محتوا را ابزاری برای رفع نیازهای کاری خود می دیدند.

دانستن ارزش استراتژی محتوا مرحله اول خوبی است. اما اکنون با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه یک استراتژی محتوایی بسازیم و با استفاده از قالب های آماده آن را آماده کنیم.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۵۷:۳۳ توسط:مریخ موضوع: نظرات (0)