راهنماي توليد محتوايي كه مخاطبانتان مي پسندند
انواع مختلفي از محتوا وجود دارد كه مي توانيد آماده كنيد، هر كدام موافقان و مخالفان خودش را دارد. آيا بايد از وبلاگ شروع كنيد؟ شايد بايد محتوايي از نوع برگه هاي تقلب آماده كنيد. درباره ساختن مجموعه ويدئويي چه فكر مي كنيد؟ چگونه تصميم مي گيريد كه چه چيزي مناسب كسب و كار شما مي باشيد و مخاطبانتان را با شما بيشتر درگير مي كند؟
درباره موضوع،موضوعات به دسته هاي كليدي در حوزه هاي مربوطه تقسيم بندي شدند تا بتوان بررسي كرد كدام موضوع بيشترين بازدهي را براي مخاطبين دارد. فرآيند ما در حال تكميل شدن است، اما به مرور به اين شركت كمك مي كند تا به اهدافش كه “ارائه محتوايي جذاب به مخاطب است” برسد.
در اين جا مراحلي كه به شركت CMI كمك كرد تا به توليد محتوايي كه متناسب با اهدافش است، برسد را بررسي مي كنيم. شايد استفاده از اين تمرين ها براي شما هم كاربرد داشته باشد:
طبقه بندي پايگاه داده (ديتابيس): اينجا منظور از ديتابيس، اطلاعات مخاطبين و مشتريان است. CMI به تازگي مشتريانش به طبقه هاي مختلف طبقه بندي مي كند. اين كار را به وسيله ارسال ايميل و پرسيدن اين سوال كه “به دريافت چه نوع محتوايي علاقه مندند” انجام مي شود. با اينكه فرم پرسش از سوالات متعددي تشكيل مي شود اما دو سوال اساسي وجود دارد كه به وسيله آن مي توانند نوع محتوايي كه مخاطب به آن علاقه دارد را متوجه شوند:
به چه موضوعاتي از بازاريابي محتوا علاقه منديد؟ (ليستي از 15 موضوع در پاسخ ها وجود دارد)
به چه نوع محتوايي علاقه منديد؟ (انتخاب ها شامل مواردي مانند پست هاي وبلاگ، ويدئوها، پادكست ها، چت هاي توئيتر و… مي شوند)
همچنين از خواننده ها سوالاتي درباره سايز و عنوان شركتشان پرسيده مي شود. اين كار به آن ها كمك مي كند كه مخاطبين را به بخش هاي مختلف تقسيم بندي كنند. شايد بپرسيد كه اين كار چه اهميتي دارد. به عنوان يك نمونه مي توان اشاره كرد كه با اين اطلاعات مي توان متوجه شد كه بازاريابان سطح بالا در شركت هاي بزرگ B2C به چه موضوعاتي علاقه مندند.
كنكاش در Google Analytics: مانند بسياري از شركت ها و سايت هاي بزرگ، CMI هم به بررسي گوگل آناليتيكز مي پردازد تا درك بهتري از وضعيت مقالات و صفحات مختلف سايت خود داشته باشد. اطلاعاتي مانند موارد زير از اهميت بالايي برخوردارند:
كدام پست ها يا صفحات سايت بيشترين بازديد را دارند؟ (در ماه،در فصل و در سال)
كدام موضوعات بازديدي بالاتر از ميانگين بازديد سايت دارند؟
بازديد كنندگان در صفحات اصلي و كليدي سايت چه مقدار زمان را سپري مي كنند؟
كدام صفحات يا مقالات سايت بيشتر مخاطبين را وارد ليست ايميلي مي كند؟ (اين مورد بسيار كليدي است)
همچنين اطلاعات شبكه هاي اجتماعي نيز بررسي مي شود تا مشخص شود چه موضوعي بيشتر در توئيتر، لينكدين و فيسبوك به اشتراك گذاشته مي شود. البته مي توان گفت كه به اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي نمايشگر خوبي براي تبديل مخاطبين به مشترك نيست.
نگاهي فراتر از گوگل آناليتيكز: با اين كه گوگل آناليتيكز منبع كليدي براي بررسي وضعيت است، CMI داده هاي مختلفي از شبكه هايي كه محتوا در آن ها به اشتراك گذاشته مي شود را بررسي مي كند، مانند:
تعداد شركت كنندگان وبينارها (كه البته موضوعات وبينارها طبقه بندي شده اند)
تعداد شركت كنندگان هر جلسه از بازاريابي محتوا در سراسر دنيا
افرادي كه با استفاده از هشتگ #CMWorld در هر هفته راجع به موضوعات بازاريابي محتوا صحبت مي كنند
بازديد و دانلود ارائه ها در سايت Slideshare
صحبت با مردم: مطمئناً اگر مي خواهيد بدانيد كه مردم چه فكري مي كنند و ترجيح آن ها چيست، جايگزيني براي صحبت مستقيم با آن ها نيست. با اين كه تغييرات بر اساس نظرات يك نفر صورت نمي پذيرند، اما بررسي ترندها و روندها با استفاده از نظرات افراد مختلف به تغييرات مثبت كمك مي كند.
صحبت درباره نظرات و كامنت هاي كاربران، چيزي كه دوست داريم بشنويم: با توجه به اين موارد، شما از چه شيوه هايي براي درك اين كه مخاطبينتان به چه موضوعاتي علاقه مندند استفاده مي كنيد؟ روش هاي خودتان را در زير اين پست با ما و ديگران به اشتراك بگذاريد. هميشه ايده هاي جديد وجود دارد.
انواع محتوا
براي شروع، مشخص كنيد چه تعهداتي براي توليد محتوا به خودتان مي دهيد. آيا تيم محتوا براي توليد محتوا به صورت هفتگي و يا حتي روزانه داريد؟ يا اينكه علاقه داريد به صورت ماهانه و حتي فصلي جدول توليد محتوا آماده كنيد؟ با وجود اين كه همه برنامه هاي بازاريابي محتوا نياز به ثبات براي نتيجه بهتر دارند، برخي محتواها در صورتي كه به صورت لحظه اي و بر اساس جدول زمان بندي شده انجام شوند نتيجه خوبي مي دهند. اگر درباره برنامه از قبل پيش بيني شده براي كارتان شك داريد، مي توانيد از اين نوع محتواها دوري كنيد. (مثلاً وبلاگ ، ايميل هاي خبري)
در اينجا به اين موضوع مي پردازيم كه چقدر بايد نسبت به برخي از نوع هاي محتوا ثبات داشته باشيد. اين ليست به معناي جلوگيري شما از امتحان كردن كارهاي جديد نيست;شما بايد در برخي از انواع محتوا ثبات بيشتري داشته باشيد و مراقب باشيد كه اين روند ادامه دار باشد.
راهنماي توليد محتوايي كه مخاطبانتان مي پسندند
انواع مختلفي از محتوا وجود دارد كه مي توانيد توليد كنيد. در اين جا رايج ترين نوع هاي محتوا كه بازاريابان استفاده مي كنند را معرفي مي كنيم:
پست هاي وبلاگ
اگر تا الان متوجه نشديدُشما در حال مطالعه يك پست وبلاگ هستيد. پست هاي وبلاگ در سايت ها قرار مي گيرند و به صورت مداوم توليد مي شوند تا بازديد كنندگان جديد را جذب كنند. مقالات بايد به اندازه كافي ارزشمند و جذاب باشند تا توسط مخاطبينتان در شبكه هاي اجتماعي و ديگر سايت ها به اشتراك گذاشته شوند. پيشنهاد ما توليد پست هايي بين 1000 تا 2000 كلمه است كه البته با توجه به نوع خوانندگان سايتتان مي تواند كوتاه تر يا بلند تر باشد.
كتاب هاي الكترونيكي
كتاب هاي الكترونيكي ابزار توليد ليد و سرنخ فروش هستند كه مشتريان شما مي توانند پس از تكميل فرم اشتراك آن ها را دانلود كنند. اين كتاب ها معمولاً طولاني تر هستند، جزئيات بيشتري ارائه مي دهند و بر خلاف پست هاي وبلاگ در بازه هاي طولاني تر منتشر مي شوند. كتاب هاي الكترونيكي مرحله بعدي در بازاريابي درونگرا هستند كه پس از خواندن يك پست وبلاگ، مخاطبان به دنبال اطلاعات بيشتري هستند و براي دسترسي به اين اطلاعات فرم ها را جهت دانلود اين كتاب هاي الكترونيكي تكميل مي كنند.
اينفو گرافي ها
اينفوگرافي ها مي توانند داده ها را به صورت طبقه بندي شده تر و تصويري نسبت به متن به مخاطب نمايش دهند. اين روش براي ارائه اطلاعات زياد به صورتي كه قابل فهم تر باشد استفاده مي شود.
ويدئوها
ويدئوها محتوايي هستند كه بيشترين درگيري را با مخاطب ايجاد مي كنند و توجه آنان را جلب مي كنند. به صورتي كه در شبكه هاي اجتماعي و سايت هاي ويدئويي به اشتراك گذاشته مي شوند. ويدئوها سرمايه گذاري بزرگتري از زمان و منابع را نياز دارد. اما نكته اين است كه محبوبيت بازاريابي بصري به شدت در حال افزايش است — طبق آمار به اشتراك گذاري اين نوع از محتوا 40 برابر بيشتر از هر نوع ديگري از محتوا است.
پادكست ها
در صورتي كه مخاطبان شما براي مطالعه محتواي روزانه وقت ندارند، استفاده از پادكست كمك مي كند تا با برند و موضوع كاري شما آشنا شوند. تعداد افرادي كه پادكست گوش مي دهند رو به افزايش است — طبق آماري در سال 2016، حدود 57 ميليون نفر در ماه به پادكست گوش مي دهند. اگر افراد جذابي براي مصاحبه داريد يا اخبار روز را به شكلي جذاب مي توانيد ارائه دهيد، پادكست گزينه مناسبي براي شماست.
موضوعات بازاريابي محتوا
خوب تا اينجا راجع به انواع محتوا صحبت كرديم. اما در كنار اين كه بدانيد چه نوع محتوايي مناسب شما است، پيدا كردن موضوعات مناسب براي هر نوع محتوا نيز از اهميت زيادي برخوردار است. دو مطلب قبلي در دوره مقدماتي كه اميدواريم آن ها را مطالعه كرده باشيد درباره اين بود كه مخاطب شما به چه نوع محتوايي اهميت مي دهد و چه محتوايي مناسب كسب و كار شما است. به ياد داريد؟
آيا اين محتوا به رسيدن به اهدافم و ماموريت سازمان كمك مي كند؟
در حالي كه هوشمندانه تر است كه درباره مخاطبانتان تحقيقات انجام دهيد تا بفهميد كه چه محتوايي (هم از لحاظ فرمت و هم از لحاظ موضوع) نتيجه بهتري مي دهد،درباره برخي از موارد خاص تا زماني كه دست به امتحان كردن نزنيد چيزي نخواهيد دانست.
يكي از موارد بسيار رايج در توليد محتوا، ديدگاه كمال گرايي است. بسياري از افراد و شركت ها به دنبال ايده آل ترين و بهترين نوع محتوا هستند و با توجه به اين كه ساخت چنين محتوايي نياز به تجربه و وقت زيادي دارد، اصلاً محتوايي توليد نمي كنند! پيشنهاد مي كنيم كه حد وسط را در نظر بگيريد: شروع به توليد محتوا كنيد و به مرور آن را بهينه كنيد.
مثالي از شركت CMI
در CMI به صورت مداوم درباره چيزي كه مخاطب مي خواهد بررسي هايي صورت مي گيرد ( چه از لحاظ فرمت و چه از لحاظ موضوع). در CMI، وبلاگ اصلي ترين بخشي است كه به آن توجه مي شود، ولي به مرور اين شركت به جايي رسيده است كه انواع مختلفي از محتوا را توليد مي كند — چاپي، رويدادهاي حضوري، كتابهاي الكترونيكي،ويدئوها، چت هاي توئيتر، پادكست،وبينار و انواع ديگر. معمولاً انواع اين محتواها در كنار يكديگر به مخاطب ارائه مي شود تا بيشترين و بهترين بازدهي را داشته باشد.
برچسب: ،
ادامه مطلب